Blogs

What do I know blog

door karinloogman 25 maart 2022
Mijn vorige blog ging over Cato en haar pony als metafoor om te vertellen wat je bewust en onbewust doet. Hellup! Wat heeft dat nu weer te maken met het maken van huiswerk? Nou een heleboel, want als je weet dat je onbewuste doet wat ie wil, komt je huiswerk nooit af. Dat is nu juist waarom Cato in de huiswerkklas komt. Lees hier mijn vorige blog . Maar wat leert ze nou eigenlijk dan? Cato leert om samen te werken met haar pony (het onbewuste) om het even in die context te houden. Het helpt natuurlijk niet als Cato een route loopt en elke 5 meter een appel op de grond legt, want het is veel handiger als er zo min mogelijk afleidingen op de te volgen route liggen. Maar hoe je nu beter en anders met afleidingen om kunt gaan, vertel ik je in een ander blog weer. Voor nu leg ik Cato uit dat het belangrijk is om goed te kunnen samenwerken en dat jij 3 dingen moet weten. 1. Waar wil je naartoe? 2. Hoe ga je daar komen? 3. Is het haalbaar in de tijd die je ervoor hebt? Want alleen dan kun je de route die je wilt afleggen met je pony goed berekenen en wordt de kans dat jullie weer op tijd en zonder al teveel gedoe, terug op stal komen een stuk groter. Duidelijke doelen stellen Als ik dit vertaal naar huiswerk gaat het dus over doelen stellen. Maak een doel en bedenk hoe je een vak het beste kunt leren en hoeveel dagen van te voren je voor de toets moet beginnen en welke vaardigheden (samenvatten, stampen, sommen maken) je nodig hebt. Het helpt ook als je weet waarom je iets wil leren. Soms komen de redenen vanuit jezelf; je vindt een vak leuk of interessant, je docent is leuk of je hebt al een groter doel voor de toekomst. Al deze dingen kunnen je helpen als het wat moeilijker wordt. Want leren voor een toets of huiswerk maken is niet altijd leuk. Maar het uiteindelijke eindresultaat waarschijnlijk wel. Cato zegt: “Dat is wel heel braaf wat je nu zegt. Bedoel je dat het mesten van de stallen vaak afzien is, maar dat ik dan van het resultaat heel blij word?” “Precies, dat gevoel,” antwoord ik. “Ja, want als ik de stal niet uitmest en ik de volgende dag kom, dan vind ik dat vaak heel vervelend. Net als een slecht rapport of het gezeur van mijn ouders of als het maar niet lukt om in actie te komen,” vertelt Cato verder. “Soms heb ik er echt helemaal geen zin in en dan word ik best chagrijnig. Wat zou ik dan kunnen doen?” vraagt Cato aan mij. “Je zou een soort ‘list’ kunnen verzinnen, een beloning. Als je onbewuste weet dat er op het einde van de rit iets leuks is, zal het zich minder laten afleiden door allerlei andere dingen. Oftewel, er komt meer focus,” antwoord ik. Werk met beloningen Dus de tip voor jou en je kind zou kunnen zijn, om een leuke beloning voor je kind te verzinnen, als hij of zij goed geleerd heeft. Bijvoorbeeld iets leuks doen met vrienden of iets anders waar je kind blij van wordt. Vergeet vooral niet dat het prettige gevoel dat je kind heeft, omdat hij of zij zich goed heeft voorbereid ook al een beloning kan zijn. Daar hoort natuurlijk wel een goede planning bij die haalbaar is. “Daarom vind ik het zo fijn om bij jou in de huiswerkklas te komen, want nu is het veel makkelijker om mijn huiswerk dat gepland is ook af te krijgen.” Wil jij ook dat fijne opgeluchte gevoel van Cato voor jouw kind? Zijn jij en je kind zoekende naar meer structuur en overzicht en de daarbij horende planning betreft huiswerk? Graag ga ik eens met je in gesprek om te kijken of ik wat voor jullie kan betekenen. Ja, ik wil een vrijblijvend gesprek. Wil je meer blogs uit de reeks ‘makkelijker leren’ lezen? Ga dan naar https://www.whatdoiknow.nl/blog . En wil je vanaf nu geen blog meer missen? Schrijf je dan in voor mijn mailinglijst door een mailtje te sturen naar karinloogman@whatdoiknow.nl . Tot de volgende keer! Met geplande groet,  Karin Loogman Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider
door karinloogman 18 maart 2022
Cato is een echt paardenmeisje, als je dat tegenwoordig nog zo mag zeggen. Ze leeft voor die viervoeters. Ze heeft 2 verzorgpony’s en is daar al haar vrije tijd mee bezig. Superleuk, want ze is zo veel in de buitenlucht en in beweging. Dit alleen al is een fijne basis om goed huiswerk te kunnen maken, mits je je niet door alles en nog wat laat afleiden. Nog even dat zadel poetsen, die stal uitmesten en ja hoor… bliep… een appje van de huiswerkklas: “Waar blijf je Cato?” Dit is waar Cato heel regelmatig tegenaan loopt en oprecht ook last van heeft. Op het moment dat Cato aan mij vertelde dat dit een probleem is, heb ik haar een voorbeeld gegeven over haar pony’s. Dat is bijna alles! Cato, weet je dat van alle dingen die je doet, je naar schatting zo’n 5% bewust doet? De rest doe je onbewust. “Dat is bijna alles!” zegt ze en ze kijkt me vol verbazing aan met haar grote blauwe ogen. “Je kunt je hersenen voorstellen als een pony met jou als berijder,” vertel ik verder. “Jij Cato, bent het bewuste deel en kiest de route. Je maakt plannen, je wilt graag je doelen behalen en jij bepaalt dus waar je naartoe wilt. Om een mooie tocht te maken, moet jij samen met je pony (dat is het onbewuste gedeelte) goed samenwerken. Zonder de kracht, de intuïtie en het in draf gaan van je pony kom je nergens. Het is dus heel belangrijk om te weten wat jouw pony belangrijk vindt.” “Jouw pony kijkt eerst of het pad veilig is en is ook altijd op zoek naar voedsel en water. Je pony reageert op alles wat ze ziet en reageert direct. Als er iets leuks is dan wil ze ernaartoe en als er gevaar is, wil ze weg. Dus elke afleiding kan voor je pony een reden zijn om van het pad af te gaan. Dit houdt voor jou in, dat je altijd op moet letten, anders loop je misschien zomaar een andere route.” Hoe kan jij de baas zijn over je pony? Natuurlijk zijn er heel veel verschillende kinderen met allerlei verschillende afleidingen. Bij veel kinderen is een afleiding een simpel appje en bij weer andere kinderen is dat pas het afgaan van een brandalarm. Als ik het vergelijk met de pony van Cato, die gaat ook het liefst bij elke afleiding het pad af. De pony gaat dan gewoon haar eigen gang en houdt nul rekening met Cato en haar plannen en doelen. Dit heeft Cato mij wel eens verteld. Wat leuk dat ik deze metafoor zo kan gebruiken. Kortom, goede voornemens en plannen maken is niet moeilijk, maar ze uitvoeren is des te moeilijker. Een super samenwerking, dat is wat nodig is! “Maar hoe krijg je voor elkaar dat een pony luistert?” vraagt Cato. Oftewel, hoe kan je met je bewuste brein het onbewuste beïnvloeden? Ben je benieuwd? Volgende keer vertel ik hier in mijn blog meer over. Heb je de vorige blogs uit deze reeks ‘makkelijker leren’ gemist? Lees ze hier rustig terug. En wil je vanaf nu geen blog meer missen? Schrijf je dan in voor mijn mailinglijst door een mailtje te sturen naar karinloogman@whatdoiknow.nl . Tot de volgende keer! Met geplande groet, Karin Loogman Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider
door karinloogman 11 maart 2022
Vorige week heb ik een blog geschreven over Bas, die enorm zat te balen in de huiswerkklas, omdat hij wel hard geleerd had op zijn geschiedenis toets, maar niet de meest handige manier. Als je de blog nog niet gelezen heb kan je het hier terugvinden. Deze week heb ik een leuke ‘mind blowing’ toegift op deze blog en in de reeks ‘makkelijker leren’. Nog een zeer sterke strategie om dingen te onthouden. Leuk om tijdens het eten aan tafel eens te proberen. Zo heb je ook gelijk een contactmomentje met je kind. Laat je weten hoe het gegaan is? Ik hoor het graag. Korte uitleg: 1. We gaan met zijn allen tegelijk het woord T R E I N S T A T I O N te spellen. Eventueel kunnen je kind en jij en eventuele andere medespelers, meetikken bij elke letter. 2. We gaan dit nog een keer doen, maar nu van achter naar voren, dus N O I T A T S N I E R T. Dit wordt vast en zeker een rommeltje. 3. Dan gaan we het ‘mind palace’ in. Ogen dicht en stap in de eerste grote kamer in je hoofd die je ziet (zie je geen kamer, maak dan een kamer. Het is jouw eigen ‘mind palace’). Zoek een mooie witte muur, pak je kwast of je spuitbus en schrijf T R E I N S T A T I O N op de muur, zodat je het goed kunt lezen. T-R-E-I-N-S-T-A-T-I-0-N. Zeg het gerust voor door het hardop letter voor letter te spellen. Doe nu je ogen open en doe nog eens oefening 1. Kijk af op de muur in je hoofd! Jullie mogen meetikken als je wilt. En nu nog eens oefening 2, dus weer van achter naar voren. En kijk nu ook af op je muur. Leuke vragen om je kind achteraf te stellen zijn: Wat merk je? Maakt de tussenstop in het ‘mind palace’ het spelen veel gemakkelijker? Misschien heb je gemerkt dat dit veel vlotter gaat en eigenlijk net zo snel als van voor naar achter. Je kunt je kind nu bewust maken van wat het geleerd heeft, namelijk: Je leerde nu werken met een spiekbrief in je eigen ‘mind palace’. Of hoe je kind het ook wil noemen. Leuk spel toch? Ik ben heel benieuwd hoe jullie het ervaren hebben en of dit spel voor jou en voor je kind een bijdrage geweest is. Laat het me gerust weten! Je kunt mij mailen op KarinLoogman@whatdoiknow.nl en ga daarbij meteen voor het ‘mind blowing’ e-book voor € 14,95. https://www.whatdoiknow.nl/e-book-huiswerk-leren-is-een-kunst-op-zich Met dit e-book ‘Huiswerk leren is een kunst op zich’ leer je je kind beter te stimuleren en om te denken als het om huiswerk maken gaat.  Met geplande groet, Karin Loogman Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider
door karinloogman 11 maart 2022
Bas zit te balen in de online huiswerkklas. Hij vertelt dat hij echt keihard geleerd heeft voor zijn geschiedenis toets, maar dat de toets een grote ramp was. “Ik wist bijna niets”, vertelt hij, “en wist eigenlijk niet waar die docent het over had.” Woest en verbolgen zit hij daar in zijn kamer en vooral omdat hij nu eindelijk een keer heel goed geleerd had en nog geen beloning ervaart. Hoe flauw ook, maar ik ben er helemaal niet verbaasd over en moet mijzelf dus ook enorm inhouden om niet de irritante huiswerkbegeleider te zijn. Het is voor mij ook elke keer weer afwegen met welke strategie Bas het meeste leert. Misschien zou de vraag uit de vorige blog ook wel iets voor Bas zijn. Waar denk je aan bij het woord leren? Op dit moment lijkt het erop dat Bas moet leren dat hard leren niet altijd slim is. Dat hard werken wellicht wel onnodig veel energie kost. Zoals het schoonmaken van de badkamer met een tandenborstel. Dan werk je wel hard, maar niet echt efficiënt. Maar wat is dan efficiënt leren? Herhalen is belangrijk bij het leren van nieuwe dingen. Dat kan op verschillende manieren. In dit filmpje wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de hersenen werken en ik vertel dit ook altijd in mijn webinars die ik geef over leerstrategieën. Ook de mindset van je kind heeft veel invloed op hoe je tegen leren en tegen fouten maken aankijkt. Als je kind denkt dat slim zijn betekent dat je iets al kunt, dan is iedere fout een tegenvaller. Als je kind denkt dat slim zijn betekent dat je iets moet trainen om het te kunnen, dan wordt fouten maken een onderdeel van het leerproces. Bij een fixed mindset wordt intelligentie gezien als iets dat je hebt of niet hebt. Bij een growth mindset geloof je dat jij je intelligentie kunt vergroten als je energie in leren stopt en veel oefent. Als je dit nu leest, vraag ik mezelf af: In welke mindset herken jij jezelf en je kind? Voel en zie vooruitgang Wat ik vaak leerlingen adviseer als het gaat om herhalen, is dat ze een manier vinden om wel gemotiveerd te blijven om te blijven herhalen. Dus het inzetten van een growth mindset met de leerstrategie herhalen. Als je woordjes Engels of de begrippen van geschiedenis of aardrijkskunde leert voor de eerste keer, tel dan hoeveel woordjes of begrippen je de eerste keer al weet… Doe dat ook bij de tweede en de derde keer. Schrijf het dan vervolgens heel bewust op. Op een kladje of ergens in de huiswerkplanner op een leeg vel. 1e keer: ik had … woorden/begrippen goed 2e keer: ik had … woorden/begrippen goed 3e keer: ik had … woorden/begrippen goed Om een goed gevoel te krijgen en ook om je gedachtes te veranderen over dat eeuwige herhalen, kan je de volgende reflecterende vraag stellen: a) Wat is mij opgevallen? b) Ging het de derde keer beter dan de eerste keer? Herhalen is de basis Vaak valt het mij op bij mijn leerlingen, dat het best moeilijk is om in 1 keer alle woordjes goed te kennen. Dat kost energie. Maar de motivatie zit ‘m in het ervaren dat als je dit vaker doet het steeds makkelijker gaat. De paadjes in je hersenen worden dan steeds breder. Herhalen is dus belangrijk voor het aanleren van nieuwe dingen. Door dit dan ook elke keer te herhalen, ontstaat er een gevoel en dat is het allerbelangrijkste. Dan heb je een leerstrategie onder controle en ook een stap gezet richting een growth mindset. Als ouder kan ik me voorstellen dat je denkt: “In wat voor een wereld leeft die Karin? Hoe ideaal wil je het hebben? Zo zit mijn kind niet in elkaar en ik zou ook niet weten hoe ik dit voor elkaar ga krijgen? Droom jij lekker verder, maar dit is niets voor mij.” Prima, ik ga daar niets van zeggen en tegelijkertijd lees je wel deze blog en wil je misschien ook dat je kind makkelijker gaat leren. Jij wilt toch ook die stappen zetten die jij kan nemen om zo dichter bij je doel te komen? Dit kan alleen al door deze blog te lezen en de video te bekijken. De volgende blog gaat over " Mindblowing: nog een zeer sterke strategie om dingen te onthouden ." Wil je er zeker van zijn dat je geen enkele blog mist, dan kan je hier je mailadres invullen en krijg je mijn nieuwste blog automatisch elke week in je mailbox. Met geplande groet, Karin Loogmaan Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider
door karinloogman 25 februari 2022
“Hanna, fijn dat je weer online bent. Ik heb van alles gedaan om je te bereiken, maar ik kreeg je niet te pakken. Wat is er?” “Ik heb mijn telefoon in moeten leveren bij mijn ouders, omdat ik deze week toetsen heb en volgens hen laat ik me teveel afleiden door dat ding.” “O jeetje! En wat nu? Heb je meer of minder gedaan door deze “vreselijke” actie van je ouders?” Hanna wiebelt een beetje op haar stoel, kijkt naar boven en zegt een paar keer: “Ehhh… Ehhh…” Dat is wat er vaak gebeurd. Ik zie de strijd in de kinderen om wel te willen leren of gewoon huiswerk te maken, maar dat ze niet weten hoe ze het moeten doen. Uit onderzoek en gesprekken blijkt dat school voor veel leerlingen een belangrijke bron van stress is. Dankzij mijn vrijwilligerswerk bij ‘Ouders lokaal en Centrum Jeugd en Gezondheid’ heb ik een webinar en een training gekregen over dit onderwerp. De komende blogs deel ik mijn verkregen informatie graag met jullie. Ik ga me vooral richten op het deel ‘Makkelijker Leren’. Maak leren bespreekbaar Het doel van ‘Makkelijker Leren’ is jongeren (zelf)kennis bij te brengen over leren en hen tools te bieden om leren makkelijker te maken en stress door leren bespreekbaar te maken. De komende blogs gaan over concentratie, plannen en het omgaan met fouten. Dit zijn de thema’s waarin leerlingen de belangrijkste uitdagingen ervaren, blijkt uit de onderzoeken die verricht zijn door G. Stevens "Geluk onder druk?" Door het bespreekbaar maken van deze onderwerpen en hoe je kind ermee om kan gaan, krijgt je kind woorden voor wat ze ervaren. Hierdoor krijgt je kind meer grip op de situatie en worden eventuele problemen makkelijker bespreekbaar voor henzelf, de mentor en niet te vergeten voor jou als ouder. Daarmee kan mogelijk voorkomen worden dat stress tot problemen gaat leiden. Als je alleen al naar het woord ‘leren’ kijkt en wat dat woord bij je kind oproept. Hoe leuk zou het zijn om dat aan tafel bespreekbaar te maken. Wat valt je op bij je kind? Is het positief of juist heel negatief? Of wordt het woord ‘leuk’ of ‘niet leuk’ gebruikt? En de vraag “heb je ideeën hoe je leren makkelijker en leuker maakt?” is er eentje die ik vaak stel in de huiswerkklas. Zeker bij vakken waarvan ik weet dat een leerling er moeite mee heeft of het vak totaal oninteressant vindt. Zorg voor de nodige trots Hanna wiebelt natuurlijk niet voor niets op haar stoel en kijkt weg, nadat ik haar die vraag stel. Zij voelt natuurlijk ook wel dat je telefoon wegleggen een goede oplossing is. Maar ja, dat is nu juist het gevecht dat zij moet leveren met de psychologe achter de schermen van social media. Ik heb haar een handje geholpen door de vraag wat anders te formuleren. “Wat heb je deze week geleerd waar je trots op bent? Waar je van te voren niet van gedacht had, dat je dat zou lukken?” Haar gezicht verandert en ze kijkt weer in de camera. “Dat de tijd die ik kwijt ben aan leren eigenlijk best mee viel, omdat ik mijn telefoon niet had. Maar dat is wel heel moeilijk toegeven.” Wie weet kan je als ouder iets met deze twee vragen: Waar denk jij aan bij het woord ‘leren’? En wat heb je ooit geleerd waar je trots op bent of blij mee bent? Denk aan bijvoorbeeld tekenen, sporten, vrienden maken. Het volgende blog gaat over hoe leren nu eigenlijk werkt. Wil je meer weten over de training en de onderzoeken? Mail mij dan gerust en ik stuur je de informatie op. Heb je andere vragen, dan mag je me altijd bellen of een appje sturen via 0850470742. Met geplande groet, Karin Loogma  n Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider
door karinloogman 4 februari 2022
Ella zit heel geconcentreerd te werken aan haar wiskunde in de online huiswerkklas. Ze heeft over 2 dagen een toets en heeft morgen nog een kans om al haar vragen in de les te stellen. Ze maakt de ene opdracht naar de andere. Toch zie ik na 30 minuten iets veranderen in haar concentratie. Ze beweegt onrustiger en haar ogen gaan vaker in een starende houding. Ze is letterlijk aan het zoeken in haar hoofd waar ze de informatie kan vinden om deze opdracht te kunnen doen. Wat ik dan vaak doe, is haar toch storen in haar concentratie en haar te vragen om even te bewegen. Vandaag deed ik dit ook bij Ella en ze reageerde best geïrriteerd. “Hoezo Karin, ik zit er net lekker in en ik wil het heel graag afmaken.” Ik snap deze reactie en toch leg ik haar uit dat ze nu veel minder effectief bezig is. Eigenlijk zijn alle kinderen die ik begeleid hiervan op de hoogte, want ik gebruik veel de pomodoro techniek. Dat is in het kort een manier waarbij kinderen 25 minuten met een vak bezig zijn en 5 minuten rust houden. Uit onderzoek blijkt dat de hersenen gedurende deze 25 minuten optimaal functioneren en dat daarna de concentratie significant verminderd. Ondanks dat Ella het maar niets vindt, geef ik haar toch het advies om even de trap twee keer op en neer te lopen en ook even wat te drinken en een stuk fruit te halen. Ze kijkt me verbaasd aan, zoals een kind op deze leeftijd wel vaker kan kijken… “Hoezo?” Een sportief pompend hart is goed voor je geheugen. Traplopen heeft een positieve uitwerking op de lichamelijke en geestelijke gezondheid. We weten dat beweging in iedere vorm altijd positief is. Traplopen heeft nog een extra functie, helemaal als je een periode inactief bent geweest, zoals Ella achter haar bureau supergeconcentreerd met haar wiskunde. Traplopen is namelijk zowel een duur- als een krachttraining. Je vergroot niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je spierkracht. Ik weet in het geval van Ella niet direct of ze dat nodig heeft, maar de trap op en neer te lopen heeft nog een ander voordeel. Het hart MOET dan goed pompen en dat is weer goed voor het brein en daardoor het geheugen. Zeer handig als je wiskunde aan het leren bent. Ook blijkt uit onderzoek dat sporters een beter limbisch systeem hebben. Dat systeem heeft te maken met de emotieregulatie, het beloningssysteem en het geheugen. Laat nou juist dit systeem bij pubers overprikkeld zijn. Ik heb daar in een gratis e-book over geschreven, zie link onderaan deze blog. Een beter geheugen krijgen gaat simpeler dan je wellicht denkt. Hoe fijn zou het zijn als jouw kind door meer te bewegen tussen het huiswerk maken en door regelmatig te sporten, al meer kans maakt op een beter geheugen en daardoor betere prestaties? Het lijkt eigenlijk te simpel en toch is het waar. Als je kind huiswerk maakt en jij denkt: ik ga even niet storen, want hij of zij is zo lekker bezig, onthoud dit dan. De effectiviteit neemt na 25 minuten af en dan is het juist heel goed om je kind even te storen. Je houdt jezelf en je kind voor de gek als je niets doet. Maar wat als jij juist blij bent dat er in ieder geval iets gedaan wordt en dat jij nu de ‘spelbreker’ moet zijn? Ik wil je graag helpen hoe jij dit kan aanpakken om zo voor je kind en voor jou de beste manier te vinden om zo effectief mogelijk huiswerk te maken. Want ik weet dat je kind leeft voor vrije tijd en daar zoveel mogelijk van wil hebben. Met mijn gratis e-books creëer je meer rust in de chaos die huiswerk heet. Voorkom thuis strijd en zorg dat je kind op een fijne manier huiswerk maakt, zodat er meer tijd overblijft voor leuke dingen en activiteiten. Download gratis het e-book ‘Mijn 5 tips om het uitstelgedrag van je kind aan te pakken’. https://www.whatdoiknow.nl/5-gouden-tips Download gratis het e-book ‘De kunst van het loslaten’. https://www.whatdoiknow.nl/e-book-de-kunst-van-het-loslaten Tijd om los te laten! Ga vandaag nog voor meer balans tussen schoolwerk en vrije tijd. Wil je liever een vrijblijvend gesprek met mij? Of heb je naar aanleiding van de e-books nog vragen? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, dus maak gerust een afspraak. https://www.whatdoiknow.nl/heb-je-vragen-dan-helpen-wij-je-graag  Met geplande groet, Karin Loogman
door karinloogman 14 januari 2022
De kids die ik mag begeleiden, hebben dat zeker! Maar allemaal heel verschillend. Het gaat van minder op TikTok zitten tot meer aan school doen en van leren koken naar vaker de hond uitlaten. Hoezo maken we goede voornemens? Je bent je bewust, dat je iets wilt veranderen in je leven. Anders maak je sowieso geen goede voornemens. “Goede voornemens” bestaan uit twee aspecten: Het doel én de weg ernaartoe. Je goede voornemen is het einddoel dat je wilt behalen, de weg ernaartoe is echter minstens zo belangrijk! Het doel geeft je focus, de juiste richting en inspireert je de weg ‘te gaan lopen’. Maar met het einddoel voor ogen vergeten we vaak de weg ernaartoe en willen het liefst zo snel mogelijk het einddoel halen. Wanneer dat dan niet lukt, zijn we teleurgesteld. Vooral in onszelf. En dat is waarom louter goede voornemens bedenken en dit willen uitvoeren, niet werkt. Uiteindelijk is het sneuvelen van goede voornemens een bevestiging, dat we te maken hebben met onbewuste en beperkende overtuigingen. Kinderen willen ook graag hun schoolwerk anders aanpakken. Dat is wat ik vaak merk in de huiswerkklas en bij de kinderen die ik begeleid bij plannen. ‘De wil’ is er gelukkig wel, maar de HOE is een groot vraagteken. Ze weten vaak echt niet waar ze moeten beginnen met huiswerk. Daarom is de logische volgorde meestal om te beginnen met het vak dat ze leuk vinden. Bij mij rijzen dan direct interessante vragen: Wat maakt dat je dat vak leuk vindt? Ligt daar je interesse? Is het een makkelijk vak? Is de leerkracht leuk? Weten je ouders veel van dit vak? Kortom het kan nog alle kanten uit… En vaak trekken de kinderen en wij hier al snel conclusies uit. Ik kwam een keer op een ouderavond bij de school van onze kinderen. Daar zaten we met ongeveer 150 ouders in de aula. De directeur van de school vroeg welke ouders nu een baan hadden of werkzaam waren in het vak waarin ze een vervolgopleiding hadden gedaan na de middelbare school. Ik schrok me een hoedje toen ik rondkeek en zag dat er maar rond de tien ouders opstonden. Vanaf dat moment kijk ik ook anders naar de vragen in mijn intake formulier: In welk vak ben je goed? Welk vak vind je leuk of juist heel stom? Goed voornemen: vooruitkijken Graag help ik je met een goed voornemen voor 2022, namelijk verder vooruitkijken. Vooruitkijken is de basis voor een goede huiswerkplanning. En zou je het niet geweldig vinden als je kind: de juiste prioriteiten stelt, wat resulteert in het leren van de juiste leerstof? gemotiveerd is om huiswerk te maken? balans vindt tussen huiswerk en vrije tijd? overzicht krijgt en daarmee rust creëert? een training in plannen krijgt voor het leven? Schrijf je nu in voor mijn gratis webinar ‘vooruitkijken’ via deze link: "Ja, ik schrijf mij in voor het gratis webinar" In mijn webinar vertel ik je meer over mijn leerstrategie ‘vooruitkijken’ en leer ik je meer over een goede planning en hoe vooruitkijken hierin een belangrijke plek inneemt. Stap voor stap neem ik je mee in het proces om jou vervolgens te laten ervaren dat je door vooruit te kijken je het huiswerk van je kind nog beter kunt organiseren. Mijn webinar geef ik op dinsdag 25 januari 2022 om 19.30 uur. Ben jij ook enthousiast? Wacht dan niet langer en schrijf je nu in voor mijn gratis webinar. Heb je verder nog vragen of wil je jouw goede voornemens met mij delen, dan laat het gerust weten. Tot snel! Met geplande groet, Karin Loogman
door karinloogman 14 januari 2022
Hoezo? Juist ‘ik’, degene die deze reeks schrijft. Daarbij zou je toch denken dat ik het belangrijk vind dat het brein rust nodig heeft en kids juist deze vakantie zo verdienen? Klopt helemaal. Verdienen doen ze het zeker, maar als je de reeks helemaal gelezen hebt, dan weet je ook dat ik me afvraag of kinderen in de vakantie het rustbrein wel actief maken. Ook voor mijn eigen rust heb ik deze week de huiswerkklas 2x geopend. Om kinderen de mogelijkheid te bieden achterstallig onderhoud, zoals het niet gemaakte huiswerk van de afgelopen periode, nu wel te doen. Of voor kinderen die juist vooruit willen werken en een boek lezen om een boekverslag te maken of de aankomende toetsweek te plannen. Mieke had zich ook opgegeven en had fantastische plannen met wat ze allemaal wilde doen. Ze was ook lekker bezig met het maken van haar wiskunde, maar elke keer zag ik daar een gaap… En dan zag ik haar zich weer helemaal uitstrekken en dan weer een paar keer gapen en ga zo maar door. Ik ging bijna meedoen. Slaaptekort is een ramp Te weinig slaap is funest. Dat merk jij waarschijnlijk ook wel aan je kind. Het is dan met zekerheid nóg moeilijker met je kind te communiceren dan het al was. Slaperigheid overdag kan een signaal zijn van een grote slaapschuld en een tekort aan slaap hebben. Zeker na de lunch zijn er veel mensen die ongelofelijk veel zin hebben om een dutje te doen, maar dat is nou juist rampzalig voor ons bioritme. Wat zou in dit geval voor Mieke, en eigenlijk voor ieder mens, een oplossing kunnen zijn om gezond en energiek te blijven en ons brein vitaal en gezond te houden? De kracht van een powernap Sportarts Kasper Janssen schreef een mooi boek “De powernapparadox” waarin hij beschrijft dat een powernap je prestaties kan verbeteren, doordat de energie van je lichaam in een korte tijd herstelt. Het lijkt wel of het rustbrein geactiveerd wordt, doordat je gaat dromen en fantaseren. Je reist naar het verleden en naar de toekomst en weet ik waar nog meer waar naartoe. In ieder geval ben je niet met een specifieke taak bezig. Een powernap is echter niet bedoeld om een tekort aan slaap in te halen. Wat is een ideale powernap? Een powernap duurt idealiter korter dan 20 minuten. Ga je er wel een dutje van maken, dan sta je vervolgens met een soort kater op en met een hoofd gevuld met watte bollen. Het duurt dan zeker 30 minuten voordat je weer in actie kunt komen. Plan je powernap in de vroege namiddag in een rustige omgeving met een comfortabele stoel en eventueel een dekentje en een ooglapje om te verduisteren. En vertel het je omgeving dat je even niet gestoord wil worden. Picasso zou ook gebruik gemaakt hebben van een powernap, na de powernap al starend uit het raam, kijken naar de wolken en het rustbrein wordt actief en schilderen maar… Wat zou er gebeuren als… Voor Mieke geldt jammer genoeg nog wel een ander verhaal. Zij heeft eerst even wat slaap in te halen, voordat een powernap succesvol kan worden. Hoe gaaf zou het zijn dat de lunchpauze op scholen juist voor dit soort fenomenen mogelijk gemaakt zou worden? Of om nog even verder te dromen… Dat de maatschappij hierop ingericht zou zijn. Wat zou er dan gebeuren? Win met jouw input Dit is de laatste blog in de reeks over het rustbrein. Ik hoop dat jullie het leuk en interessant gevonden hebben. Gelukkig heb ik al vele positieve reacties mogen ontvangen. Dank jullie wel! In mijn vorige mail heb ik een oproep gedaan om te inventariseren waar jullie graag meer over willen weten om je kind nog beter te kunnen begeleiden met school en huiswerk. Als je een leuk onderwerp hebt en ik kies jouw inzending uit, dan wil ik dat graag belonen. Je maakt dan kans op één van de volgende prijzen: huiswerkplanner 2022 t.w.v. € xxx kon even niet vinden wat de planner kost en zie hem ook niet op de website staan… e-book ‘leer je huiswerk strategisch te koken’ t.w.v. € 14,95 In mijn kookboek deel ik mijn leerstrategieën die jouw kind op school en bij het maken van het huiswerk kunnen gebruiken en zijn deze kort en helder in een menu beschreven. Met dit boek help ik kinderen bij het leren en heb jij de oplossing in handen voor meer rust en balans. e-book ‘huiswerk leren is een kunst op zich’ t.w.v. € 15,95 In mijn e-book deel ik mijn ervaringen, kennis en geef ik tips over het huiswerk van verschillende vakken op het voortgezet onderwijs. Een nuchtere, maar eerlijke kijk in de wereld van het huiswerk op de middelbare school. Ik neem jou en je kind mee in de diverse vakken en aspecten waar je meteen mee aan de slag kunt gaan. Ik ben benieuwd naar jouw input waar ik wellicht binnenkort een blog over schrijf. Deel jouw onderwerp met me via karinloogman@whatdoiknow.nl . Tot gauw! Met geplande groet, Karin Loogman
door karinloogman 24 december 2021
Oeps, daar zitten we dan weer binnen… Hoe verdrietig voor mijn leerlingen in de online huiswerkbegeleiding en natuurlijk voor iedereen. Veel leuke gezellige activiteiten zijn juist in deze week door school gepland. Om lekker af te bouwen richting de kerstvakantie die elk kind reuze verdiend. Maar ja, het is voor ons en onze kinderen anders besloten. Wat is hier goed aan, dat ik nu nog niet begrijp? Onze kinderen werden vorige week al geconfronteerd met de teleurstelling dat we niet gaan skiën, omdat we niet welkom zijn in Zwitserland. Elk jaar gaan we daarnaartoe en verblijven we in het huis van mijn moeder, ontmoeten we familie en zijn we de hele dag buiten in actie. Hier rijst vervolgens wel de vraag hoe we verder kunnen: “Wat is er verder nog mogelijk?” We willen een meer dan leuke kerstvakantie vieren waarvan we energie krijgen om de rest van het schooljaar met plezier verder te kunnen gaan. Dan maar veel champagne kurken laten knallen, als we dan toch ook geen vuurwerk mogen afsteken. Vorige week is in huize Loogman al een invullijst opgehangen waar iedereen zijn of haar wensen op kan schrijven. Kortom: Hoe maken we een lockdown-kerstvakantie tot de meest leuke kerstvakantie ooit? De lijst is onderverdeeld in eet- en activiteitenwensen. En ja, er staan zeker al een aantal superleuke dingen op, die ik van te voren niet bedacht zou hebben. Het brein werkt zo het meest efficiënt. Hoe doe je dat in het kader van het rustbrein, actiebrein en het schakelen daartussen? Wat ik hier van mijn huisgenootjes vraag is om associatief te denken. Het brein krijgt de ruimte om vrij te zijn, er zijn geen limieten. Laat je fantasie de vrije loop. Op zich hoef je associatief denken niet te leren, ons brein kan dat supergoed. Maar af en toe heeft het even een duwtje in de rug nodig. Associërend denken kost het brein veel energie, maar het is tegelijk ook energiebesparend, want je maakt sprongen in je denken. Zo had ik een nieuwe thee besteld en daar een pot thee van gezet. Het rook naar een wellness centrum waar ik vroeger, toen de kinderen nog klein waren, heerlijke massages kreeg. Mijn gedachtes vlogen terug naar die tijd en voordat ik het wist, lag ik daar op de massagetafel. Totdat ik weer aan tafel zat met m’n heerlijke ayuvedische[MW|L1] thee. In mijn brein worden, genietend van mijn thee, allerlei verbindingen gemaakt. Het brein werkt het meest efficiënt als alle onderdelen getraind worden om samen te werken. Dan kan je veel onnodige stappen overslaan en juist veel sneller tot een oplossing of idee komen. Hoe kan je dit oefenen? Zo kan je kind met woordjes leren voor een taal, een lijst met vijf nummers en woordjes van buiten leren: 1. Les amis (vrienden) 2. L’amour (liefde) 3. La musique (muziek) 4. Heureux (gelukkig) 5. Les vacances (vakantie) Dan lees je een lijst voor met vijf woorden die ze moeten onthouden. Ze mogen het niet opschrijven, maar wel verbinden met een van de vijf woorden hierboven. Dus ze associëren een woord dat jij voorleest met een woord uit de lijst die ze onthouden hebben. Dat gaat in het begin wat moeilijk, maar na wat oefenen lukt het de meeste kinderen wel. Als het lukt om mooie associaties te maken, kunnen ze zich de volgende dag de woorden die voorgelezen werden perfect herinneren. Ezelbruggetjes maken, is ook een vorm van associëren, mits de kinderen ze zelf maken. Neem bijvoorbeeld het woord zwembad. In de woordenlijst staat vakantie. Je kind maakt de associatie: In de vakantie ga in naar het zwembad. Of een woord uit de lijst die jij voorleest is Ed Sheeran. Dan koppel ik dat aan ‘la musique’. Deze oefening werkt ontspannend, traint het rustbrein én het geheugennetwerk. Hoe gaan jullie ‘de kerstlockdown’ in? Op de activiteitenlijst van de Loogmannen staan ook ‘familiespelletjes’. Ik ga eens in de kast op zoek naar een spel waar ik het associëren met onze kids kan trainen, maar ook vooral met mijzelf. Als jij een spelletje weet waarbij je dit soort associatie oefeningen kunt doen, dan hoor ik het graag en kan ik het delen met alle andere lezers. Ik doe een schot voor de boeg met het spel DIXIT. Ken je dat?  Voor nu hele mooie feestdagen vol liefde en verbinding en onthoud: In je hoofd ben je altijd vrij!
door karinloogman 24 december 2021
“Hé, Arno! Hoe was je sinterklaas avond?” vraag ik tijdens een coachgesprek. Ik ken Arno nog niet zo goed, want hij maakt gebruik van een strippenkaart. Meestal doe ik pas na 5x 2 uur, als de strippenkaart vol is, een coachgesprek. Echter, het leek me handig om het bij Arno al wat eerder te doen. Arno is smoorverliefd op zijn smart(dom) phone. Hij heeft er een innige band mee en voelt als hij er alleen al aan denkt of er aan zit, de vlinders in zijn buik. Zijn moeder is een beetje jaloers lijkt het wel en wil dat Arno niet alleen maar met zijn telefoon aan het afspreken is en leuke dingen daarmee doet. Zij wil ook wat aandacht. Ook staat er nog een andere kandidaat te springen om aandacht en voelt zich volledig genegeerd, namelijk school. Het is misschien een beetje flauw hoe ik dit opschrijf, maar dit is wel ongeveer hoe het gaat. Het lijkt wel een baby, die je direct gaat troosten als het een kijkje geeft… Maar goed, Arno zou een veel te jonge vader zijn en geniet nog van het sinterklaasfeest. “Oké Arno, hoe was het?” “Geen bal aan...” “Ah nee. Hoezo niet?” “Mijn ouders gingen echt los met elk gedicht over wat er niet goed was en natuurlijk was de telefoon elke keer weer de oorzaak van het probleem. Ik werd er haast verdrietig van en ik kon me niet meer inhouden toen het werd vergeleken met luiheid.” “Karin, ik ben verre van lui. Ik ben namelijk heel erg druk. Ik moet naar school, huiswerk maken, vakken vullen in de supermarkt, voetbaltrainingen en wedstrijd spelen en ga zo maar door. Wat een gezeik...” “Nou, dat was niet zo heel gezellig (zachtjes gezegd),” reageer ik. “Zaten er wel leuke kadootjes bij die vervelende gedichten?” vraag ik. “Nou, dat gelukkig wel. Anders was het mijn laatste Sinterklaas geweest,” antwoordt Arno. “Hé Arno, even over luiheid. Wanneer is iemand lui?” “Nou, ik vind mijn moeder lui, want die kan echt een hele dag lummelen voor mijn gevoel en ze komt er op haar werk altijd mee weg. Ze krijgt juist complimenten, omdat ze altijd met nieuwe ideeën komt, overal een oplossing voor heeft en gaat verouderde systemen weer vernieuwen, zodat ze juist handig zijn.” “Je lijkt wel een beetje trots, zoals je het verteld,” constateer ik belangstellend. “Hoe doet je moeder dat? Hoe doet ze dat, terwijl jij haar lui vindt of ...” “Nou, het lijkt net of ze niets doet, want ze wandelt veel met de honden, ze werkt uren in de tuin en dat heeft allemaal niets met haar werk te maken.” “Wat interessant,” zeg ik, wetende hoe de moeder van Arno dat voor elkaar krijgt. Bezet of open? Ik heb al vaker in deze blogreeks verteld dat het rustbrein de beste ideeën ingegeven krijgt. Arno is altijd in actie. Hij moet zijn liefde goed verzorgen en dan is er altijd een gevoel van bezet zijn. Voorbeeld: Een toilet waar ‘bezet’ op staat, ga je ook niet binnen. Zo is het ook in je brein: Vol is vol. De oplossingen en nieuwe ideeën staan gewoon in de rij te wachten, totdat er ruimte ontstaat. Oftewel het bordje ‘bezet’ is verschoven naar ‘open’. Dr. Sansi Mann, een expert als het gaat over emoties op de werkvloer, wilde weten waarom er zoiets als verveling bestaat. Hij deed een experiment waarin mensen zich stierlijk verveelden. Ze lieten deelnemers bijvoorbeeld kranten kapot scheuren en daarna vroegen ze de deelnemers om allerlei associaties te bedenken op het woord ‘krantenkop’. En wat bleek? Deelnemers die zich langere tijd verveeld hadden, konden veel meer associaties bedenken dan deelnemers die allerlei interessante opdrachten kregen in hetzelfde thema. Het lijkt er dus op dat eentonige activiteiten wat verveling kunnen geven en een opening maken naar het brein. Daardoor kunnen ze meer verbindingen maken en zijn ze in staat veel meer verschillende problemen op te lossen. Arno werd een beetje stil toen ik dit hem ook vertelde. “Wat gebeurd er nu? Waar denk je aan?” vroeg ik hem. “Nou, ik denk dat als mijn moeder van dat soort suffe dingen doet, zoals wandelen en tuinieren dat ze niets doet, terwijl ze dus juist heel veel doet. Daardoor heeft ze misschien voor mij ook altijd wel een oplossing ergens voor. Hoe irritant ik dat soms ook vind.” “En als ik dan een irritante vraag mag stellen. Hoe denk je dat het er voor je moeder uitziet als ze je op de bank, onderuitgezakt met je oortjes in en met telefoon ziet swipen. Als verveling of luiheid? “ “Nou, het moet wel luiheid zijn, want ik verveel me niet.” “En staat het toilet dan op ‘bezet’ of ‘open’?” Challenge elkaar eens Vaak herkennen ouders zich in de situatie die ik net beschreef en kunnen ze zich daar zorgen over maken. Niet geheel onterecht denk ik. Vooral omdat jij als ouder weet wat het oplevert om eens wat meer gebruik te maken van het rustbrein. Hoe krijg je jouw kind zover? Wat je zou kunnen proberen: Ga een kortdurende challenge aan, door 1 dag in een weekend van rol te veranderen. Jij bent je kind en gaat de heel dag online en je kind neemt de rol van jou over. Inclusief de bezigheden die jij normaalgesproken zou doen, maar ook de beslissingen die jij zou nemen. Ze mogen dus zelf bepalen wat er gegeten gaat worden, hoe laat het bedtijd is en ga maar door. Maak het natuurlijk niet te ingewikkeld, maar geef ze wel de kans een momentje offline te gaan en weer te ervaren hoe het is om zo naar het toilet te kunnen en niet altijd en eeuwig voor een dichte deur te staan. 
Meer blogs
Share by: