Mijn vorige blog ging over Cato en haar pony als metafoor om te vertellen wat je bewust en onbewust doet.
Hellup! Wat heeft dat nu weer te maken met het maken van huiswerk? Nou een heleboel, want als je weet dat je onbewuste doet wat ie wil, komt je huiswerk nooit af. Dat is nu juist waarom Cato in de huiswerkklas komt. Lees hier mijn vorige blog.
Maar wat leert ze nou eigenlijk dan?
Cato leert om samen te werken met haar pony (het onbewuste) om het even in die context te houden. Het helpt natuurlijk niet als Cato een route loopt en elke 5 meter een appel op de grond legt, want het is veel handiger als er zo min mogelijk afleidingen op de te volgen route liggen. Maar hoe je nu beter en anders met afleidingen om kunt gaan, vertel ik je in een ander blog weer.
Voor nu leg ik Cato uit dat het belangrijk is om goed te kunnen samenwerken en dat jij 3 dingen moet weten.
1. Waar wil je naartoe?
2. Hoe ga je daar komen?
3. Is het haalbaar in de tijd die je ervoor hebt?
Want alleen dan kun je de route die je wilt afleggen met je pony goed berekenen en wordt de kans dat jullie weer op tijd en zonder al teveel gedoe, terug op stal komen een stuk groter.
Duidelijke doelen stellen
Als ik dit vertaal naar huiswerk gaat het dus over doelen stellen. Maak een doel en bedenk hoe je een vak het beste kunt leren en hoeveel dagen van te voren je voor de toets moet beginnen en welke vaardigheden (samenvatten, stampen, sommen maken) je nodig hebt.
Het helpt ook als je weet waarom je iets wil leren. Soms komen de redenen vanuit jezelf; je vindt een vak leuk of interessant, je docent is leuk of je hebt al een groter doel voor de toekomst.
Al deze dingen kunnen je helpen als het wat moeilijker wordt. Want leren voor een toets of huiswerk maken is niet altijd leuk. Maar het uiteindelijke eindresultaat waarschijnlijk wel.
Cato zegt: “Dat is wel heel braaf wat je nu zegt. Bedoel je dat het mesten van de stallen vaak afzien is, maar dat ik dan van het resultaat heel blij word?” “Precies, dat gevoel,” antwoord ik.
“Ja, want als ik de stal niet uitmest en ik de volgende dag kom, dan vind ik dat vaak heel vervelend. Net als een slecht rapport of het gezeur van mijn ouders of als het maar niet lukt om in actie te komen,” vertelt Cato verder.
“Soms heb ik er echt helemaal geen zin in en dan word ik best chagrijnig. Wat zou ik dan kunnen doen?” vraagt Cato aan mij.
“Je zou een soort ‘list’ kunnen verzinnen, een beloning. Als je onbewuste weet dat er op het einde van de rit iets leuks is, zal het zich minder laten afleiden door allerlei andere dingen. Oftewel, er komt meer focus,” antwoord ik.
Werk met beloningen
Dus de tip voor jou en je kind zou kunnen zijn, om een leuke beloning voor je kind te verzinnen, als hij of zij goed geleerd heeft. Bijvoorbeeld iets leuks doen met vrienden of iets anders waar je kind blij van wordt.
Vergeet vooral niet dat het prettige gevoel dat je kind heeft, omdat hij of zij zich goed heeft voorbereid ook al een beloning kan zijn. Daar hoort natuurlijk wel een goede planning bij die haalbaar is.
“Daarom vind ik het zo fijn om bij jou in de huiswerkklas te komen, want nu is het veel makkelijker om mijn huiswerk dat gepland is ook af te krijgen.”
Wil jij ook dat fijne opgeluchte gevoel van Cato voor jouw kind? Zijn jij en je kind zoekende naar meer structuur en overzicht en de daarbij horende planning betreft huiswerk?
Graag ga ik eens met je in gesprek om te kijken of ik wat voor jullie kan betekenen.
Ja, ik wil een vrijblijvend gesprek.
Wil je meer blogs uit de reeks ‘makkelijker leren’ lezen? Ga dan naar https://www.whatdoiknow.nl/blog. En wil je vanaf nu geen blog meer missen? Schrijf je dan in voor mijn mailinglijst door een mailtje te sturen naar karinloogman@whatdoiknow.nl.
Tot de volgende keer!
Met geplande groet,
Karin Loogman
Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider
Openingstijden:
Maandag, Dinsdag en Vrijdag 15:30 - 18:30