Blog Post

Het gevecht van elke ouder met de psychologie achter social media

karinloogman • 25 februari 2022

“Hanna, fijn dat je weer online bent. Ik heb van alles gedaan om je te bereiken, maar ik kreeg je niet te pakken. Wat is er?”


“Ik heb mijn telefoon in moeten leveren bij mijn ouders, omdat ik deze week toetsen heb en volgens hen laat ik me teveel afleiden door dat ding.”


“O jeetje! En wat nu? Heb je meer of minder gedaan door deze “vreselijke” actie van je ouders?”


Hanna wiebelt een beetje op haar stoel, kijkt naar boven en zegt een paar keer: “Ehhh… Ehhh…”


Dat is wat er vaak gebeurd. Ik zie de strijd in de kinderen om wel te willen leren of gewoon huiswerk te maken, maar dat ze niet weten hoe ze het moeten doen.


Uit onderzoek en gesprekken blijkt dat school voor veel leerlingen een belangrijke bron van stress is. Dankzij mijn vrijwilligerswerk bij ‘Ouders lokaal en Centrum Jeugd en Gezondheid’ heb ik een webinar en een training gekregen over dit onderwerp. De komende blogs deel ik mijn verkregen informatie graag met jullie. Ik ga me vooral richten op het deel ‘Makkelijker Leren’.


Maak leren bespreekbaar

Het doel van ‘Makkelijker Leren’ is jongeren (zelf)kennis bij te brengen over leren en hen tools te bieden om leren makkelijker te maken en stress door leren bespreekbaar te maken. De komende blogs gaan over concentratie, plannen en het omgaan met fouten. Dit zijn de thema’s waarin leerlingen de belangrijkste uitdagingen ervaren, blijkt uit de onderzoeken die verricht zijn door G. Stevens "Geluk onder druk?"


Door het bespreekbaar maken van deze onderwerpen en hoe je kind ermee om kan gaan, krijgt je kind woorden voor wat ze ervaren. Hierdoor krijgt je kind meer grip op de situatie en worden eventuele problemen makkelijker bespreekbaar voor henzelf, de mentor en niet te vergeten voor jou als ouder. Daarmee kan mogelijk voorkomen worden dat stress tot problemen gaat leiden.


Als je alleen al naar het woord ‘leren’ kijkt en wat dat woord bij je kind oproept. Hoe leuk zou het zijn om dat aan tafel bespreekbaar te maken. Wat valt je op bij je kind? Is het positief of juist heel negatief? Of wordt het woord ‘leuk’ of ‘niet leuk’ gebruikt? 


En de vraag “heb je ideeën hoe je leren makkelijker en leuker maakt?” is er eentje die ik vaak stel in de huiswerkklas. Zeker bij vakken waarvan ik weet dat een leerling er moeite mee heeft of het vak totaal oninteressant vindt. 


Zorg voor de nodige trots 

Hanna wiebelt natuurlijk niet voor niets op haar stoel en kijkt weg, nadat ik haar die vraag stel. Zij voelt natuurlijk ook wel dat je telefoon wegleggen een goede oplossing is. Maar ja, dat is nu juist het gevecht dat zij moet leveren met de psychologe achter de schermen van social media. 


Ik heb haar een handje geholpen door de vraag wat anders te formuleren. “Wat heb je deze week geleerd waar je trots op bent? Waar je van te voren niet van gedacht had, dat je dat zou lukken?”


Haar gezicht verandert en ze kijkt weer in de camera. “Dat de tijd die ik kwijt ben aan leren eigenlijk best mee viel, omdat ik mijn telefoon niet had. Maar dat is wel heel moeilijk toegeven.”


Wie weet kan je als ouder iets met deze twee vragen: 


Waar denk jij aan bij het woord ‘leren’?
En wat heb je ooit geleerd waar je trots op bent of blij mee bent? Denk aan bijvoorbeeld tekenen, sporten, vrienden maken.


Het volgende blog gaat over hoe leren nu eigenlijk werkt.


Wil je meer weten over de training en de onderzoeken? Mail mij dan gerust en ik stuur je de informatie op. Heb je andere vragen, dan mag je me altijd bellen of een appje sturen via 0850470742.


Met geplande groet,
Karin Loogman


Jouw persoonlijke online huiswerkbegeleider


Share by: