Blog Post

Twee hoofdstukken? Mijn geschiedenis leraar lijkt wel gek!

karinloogman • 26 oktober 2020

Volgende week heb ik dus een geschiedenis toets,” riep Jamie tijdens de huiswerkbegeleiding. “En dat ga ik nooit meer redden.” Hij keek mij met vragende ogen doordringend aan. “Red mij!”


Ik ben dol op dit soort vragen omdat het leuk is om elke keer weer bevestigd te worden hoe noodzakelijk het is dat we het onderwijssysteem gaan veranderen.


Dan kijk ik met Jamie altijd meteen even naar het belangrijkste plekje om samen uit te vinden hoe erg de schade is: in de huiswerkplanner en het geschiedenis boek.


In het geschiedenis boek stond een prachtig overzicht van de tijdvakken en de specifieke kernmerken die bij een tijdvak horen. Ook staan er leerdoelen, samenvattingen en een tijdsoverzicht. Ik werd er al helemaal blij van en Jaimie stond nog steeds met dezelfde vragen ogen naar mij te kijken. “Hoe dan?” vroeg hij.

Veel leerlingen vinden geschiedenis een moeilijk vak. Ze vinden het lastig zich in te leven in een andere tijd. 


De geschiedenisles is gelukkig wel anders dan vroeger. In de onderbouw is het leren van feiten nog steeds belangrijk, maar nieuw is dat daarnaast de nadruk vooral ligt op de samenhang van de feiten. In de bovenbouw wordt het vak filosofischer, leren op welke manieren je ergens tegenaan kunt kijken. Het gaat bijvoorbeeld veel meer om de vraag: “Waarom in die tijd slavernij normaal was en welke gevolgen de slavernij had in die tijd en ook nu nog heeft. Daarvoor moeten kinderen analytisch kunnen denken. Nadenken, kritisch zijn, redeneren, argumenteren, niet zomaar iets klakkeloos aannemen. Daar gaat het bij leren van geschiedenis om.

Maar hier heeft mijn leerling natuurlijk niets aan, die moet 2 hoofdstukken gaan leren en hoe gaat hij dat doen. 


Plan 1 is goed plannen door:


Samenvatten. Voor geschiedenis moet je kind vaak veel tekst leren. Zonder eerst een samenvatting te maken, lukt het niet om al de stof te kunnen leren en de samenhang te ontdekken. Belangrijk daarbij is: Kijk goed hoe het hoofdstuk opgebouwd is, zorg dat alle leerdoelen verwerkt zijn en werk met kleuren.


Tijdsvakken uit het hoofd leren. De geschiedenisboeken en lessen gaan van 10 tijdsvakken uit met kernmerken. Dit komt elk hoofdstuk weer terug. Zo heeft je kind een vast protocol waardoor je kind meer de samenhang ziet en leert analytisch te denken.


Overhoren is ook een manier om je kind te helpen. Zorg dan dat het leuk is. Verdiepen in de stof is niet altijd nodig. Draai het om en vraag je kind om een gebeurtenis uit te leggen. Dit spreekt weer een ander deel van de hersenen aan om de stof te verwerken, waardoor je kind de stof langer en beter zal onthouden. 


Laatste tip: haal wat gebeurtenissen uit de actualiteit erbij, zoals bij de slavernij en de pieten discussie.


Natuurlijk is Jamie met een gerust gevoel en een goede planning aan de slag gegaan en hopen we op het allerbeste.

Wil je meer lezen van deze serie of andere blogs:

https://www.whatdoiknow.nl/blog


Ps: ik geef 3 en 4 november webinars over mindset.



Komen onderstaande uitspraken van je kind bekend voor?

·       Ik snap hier niets van

·       Ik kan dit echt niet

·       Ik ben gewoon dom 

·       Ik zal dit nooit leren

·       Ik ben echt slecht hierin


Tijd om te zorgen voor de juiste mindset bij je kind. Zodat zij zich bewust worden van hun kunnen, met feedback om kunnen gaan en weten dat ze niet perfectionistisch hoeven te zijn.


Gun jij jouw kind ook een andere manier van denken die hen helpt in hun schoolwerk en uiteindelijk meer balans?


Schrijf je in voor mijn gratis webinar op 3 of 4 november. https://www.whatdoiknow.nl/webinar-mindset


Ben jij erbij?


Share by: