Boris en zijn ouders hebben een gesprek op school naar aanleiding van de behaalde resultaten tijdens de toetsweek. Gelukkig heeft Boris wel een toetsweek gehad in deze Corona tijd. Boris vertelde vorig jaar aan mij dat hij heel onzeker werd van het niet weten of hij wel goed haar huiswerk maakte en of hij wel op de goede weg was. Maar dat terzijde. Boris zat daar tegenover zijn mentor en zijn grote struikelblok is wiskunde.
Boris roept vanaf het begin dat ik hem ken en hem begeleid dat hij geen wiskunde kan. Als je weet dat ik vorige week een aantal webinars heb gegeven over mindset dan weet je ook dat ik Boris hier niet geheel serieus in neem.
Maar de cijfers van Boris blijven wel achter en daar zitten ze nu om de tafel om eens met de wiskundeleraar te gaan kijken naar wat er mogelijk is en wat er anders kan. Boris was afgelopen week bij mij al in tranen uitgebarsten.
Boris en ik hebben ook onderzocht waar het aan kan liggen. Boris is een vervend gamer dus ben ik met hem gaan zitten in de online omgeving van de huiswerkbegeleiding, we deelden het scherm en vroeg hem: “Laat die game maar eens zien, dan.” En ik ondertussen begon ik vragen te stellen. Op een gegeven moment stelde ik hem de vraag: “Wanneer mag je nou over naar een volgend level?” Boris antwoordde: “Als ik al de onderdelen heb behaald die ik moet hebben om de code te kraken om naar het volgende level te kunnen.”
“Oke. En wat moet je daar allemaal voor doen?” Ik weet helemaal niets van games want ik heb 3 dochters en die doen een heleboel op hun telefoon maar gamen is daar geen onderdeel van. “Dus Boris wat moet je allemaal doen?” Boris ging los. “Kijk dan moet ik daar in deze kamer 20 x dat doen, ik moet 40x een steen optillen…” En zo ging Boris maar door. En dan was mijn laatste vraag. “Hoe lang doe je over een level?” “Geen idee,” antwoordde hij, “het wisselt, maar ik moet eerst dit level af hebben dus ik ga gewoon door tot ik het allemaal gedaan hebt.” “O ja, natuurlijk dat is logisch,” Antwoordde ik.
Maar is het wel zo logisch? Want ik kreeg ff een dubbel gevoel. Eindeloos door oefenen met een level en een wiskunde paragraaf half maken en dan wel naar een volgende paragraaf gaan. Daar klopt iets niet in de logica wat mij betreft. Ik deel met Boris mijn gedachtes en vraag hoe hij dat ziet? Er kwam weinig op terug totdat ik hem vroeg: “Wat als je nou de eerste paragraaf niet begrijpt en niet helemaal gemaakt hebt. Begrijp je dan wel de uitleg van de leraar?” Dit antwoord was er veel sneller.
“Nee, meestal niet….” Ik schrok; hoe erg is dat! Want wat vinden kinderen nou zo moeilijk aan wiskunde?
Je moet op een andere manier leren denken en dat is zeker in de brugklas zo. Bijvoorbeeld omdat kinderen voor het eerst moeten rekenen met letters en symbolen.
Wiskunde bouwt zich op, of te wel een wiskunde hoofdstuk zijn ingedeeld in levels maar de opgaves ook. Je moet steeds een nieuw stukje leren en ieder nieuw stukje heeft met eerdere wiskunde stukjes te maken. Bij elke nieuw stukje kan iets misgaan. Als je dat niet door hebt en niet repareert dan heb je een probleem. Je komt dan niet meer vooruit.
Veel kinderen ,net als Boris, vinden wiskunde een moeilijk vak. Ze zijn er van overtuigd dat ze het gewoon niet kunnen. Dat klopt meestal niet. Bijna iedereen kan alles leren en dus ook wiskunde.
Vorige week heb ik 4 webinars gegeven over mindset. Heb je het gemist. Je kan hier een replay aanvragen (kosten 7 euro duur 60 minuten).
Openingstijden:
Maandag, Dinsdag en Vrijdag 15:30 - 18:30