Onlangs vertelde een ouder mij deze ervaring. Zij gingen met hun dochter naar een 10 min. gesprekje met de mentor. Deze kwam met de mededeling: met dit rapport ga je niet over. So far so good: beginnen met het slechte nieuws. Toen ging hij verder… de docent Nederlands zegt dit over jou en docent wiskunde zegt dit over jou. Kortom je inzet is ver te zoeken. De ouders wachten op de vraag: Wat is er aan de hand? Of is er iets waarmee ik je kan helpen? Ze konden lang wachten. Totaal overrompeld kwamen ze met z’n drieën uit dit gesprek.
Het duurde niet lang of deze ouders dachten: “Maar hier is iets totaal niet okay! Weet onze dochter na dit gesprek hoe ze het nou beter zou kunnen aanpakken met steun van school?”
Nu heb ik jaren lang ervaring in het onderwijs en weet welke weg ik met dit meisje kan inslaan. Hoe krijgen wij haar weer aan het werk. Hoe gaat zij zorgen dat ze er achter komt wat ze echt wil en dit ook gaat doen? Hoe gaat ze er weer lol in krijgen om naar school te gaan en ook nog huiswerk te maken? Want daar gaat het toch om. Hoe kan dit meisje weer in zichzelf de motivatie vinden en de energie om aan het werk te gaan.
Dit heeft alles te maken met overzicht. Kinderen op deze leeftijd kunnen door de hersenen die nog in ontwikkeling zijn minder goed organiseren, plannen, aan de slag gaan en zo nog meer van dit soort vaardigheden. Ze vertoont dus heel normaal gedrag alleen is niet verre van handig.
Ze maakt van haar huiswerk een grote berg ellende, gaat daardoor uitstellen en haakt nog verder af, waardoor de berg nog groter wordt, ze nog meer gaat uitstellen totdat de hele Alpen gecreëerd is.
Ze belandt in dit soort gesprekken en vraagt zich misschien af: ”Waar kan ik dan wel hulp verwachten?” Ik zie letterlijk de wolkjes boven haar hoofd! Deze ouders zijn gelukkig heel alert en gaan op zoek naar hulp.
Wat deze ouders dus zo ontzettend goed gedaan hebben is dit meisje serieus nemen, haar kant van het verhaal laten vertellen, en daarbij de kennis van het nog niet volledig ontwikkelde brein er in meenemen, zodat het voor deze ouders duidelijk was dat ze hulp nodig had bij het krijgen van overzicht door middel van een planner en begeleiding.
In de mijn huiswerkplanner staat een weekplanner waarmee in 5 min een totaal ander beeld wordt verkregen van tijd. Het is zo gaaf om te zien dat kinderen inzien dat ze heel veel vrije tijd kunnen hebben als ze hun huiswerk slim aanpakken. Ze ervaren dat ze veel lopen te klungelen en daar veel tijd mee verliezen en dus ook vrije tijd.
Dit is maar een klein voorbeeld wat er in mijn online huiswerkklas gebeurd en zo een leven van een meisje kan veranderen.
Wat ik voor jou als ouder met heel mijn hart wens is dat je een fijn mentor-gesprek hebt. Dat je kind op school verder wordt geholpen, als de cijfers niet zo goed zijn. Stel dat je dat het anders is en jij nu weet wat er wel mogelijk is; hoe fijn is dat voor je kind en jezelf? Wat je zou kunnen proberen om te voorkomen dat je kind een berg aan huiswerk gecreëerd is samen met je kind overzicht te maken in een agenda of planner.
Op mijn website kan je gratis een huiswerk plannner voor 3 maanden aanvragen en als je er tegenop ziet om met je kind aan de keukentafel te gaan zitten, heb ik ook nog een gratis e-book voor ouders. Kijk gerust op www.whatdoiknow.nl
Klik hier om de gratis huiswerkplanner te downloaden.
Klik hier voor het gratis e-book “5 tips om het uitstelgedrag van je kind succesvol aan te pakken”
Want het doet me al pijn als ik zo een verhaal van ouders hoor. Laat staan hoe hopeloos en machteloos dit meisje zich voelt. Nog langer naar school door bijles of huiswerkbegeleiding. Of je vrienden te moeten laten gaan en hopen dat het een niveau lager wel gaat lukken. Hieraan wil ik al helemaal niet denken.
Heb jij ook ervaringen net als deze ouder en wil je dat met mij delen en of wat vragen. Dan kan en mag dat altijd. Mijn e-mailadres is karinloogman@whatdoiknow.nl.
Openingstijden:
Maandag, Dinsdag en Vrijdag 15:30 - 18:30