Jongeren zijn niet of nauwelijks in staat om te plannen. De laatste vaardigheid die zich ontwikkeld in de hersenen is plannen. De ontwikkeling van de hersenen gaat door tot ongeveer de leeftijd van 25 jaar. Dus hoe demotiverend is het dan voor een puber dat iedereen en alles de hele tijd maar praat over plannen.
Er zijn voor deze jongeren twee opties:
1. Je maak geen planning en dan doe je het fout
2. Je maakt een planning maar je houdt je hier niet aan en dan doe je het weer fout!
Dus ik snap die jongeren wel.
Waarom zullen we plannen maken.
Of je huiswerk plannen? Waarom ga ik niet gewoon doen waar ik zin in heb!
Dat is nu juist wat ze moeten doen…
Hoe grappig en raar het ook klinkt. Als ze dingen doen waar ze goed in zijn, blijkt het veel makkelijker te gaan.
Dat vinden ze namelijk wel leuk.
Dit fenomeen vind ik zo boeiend en ben bij mijzelf en anderen gaan onderzoeken hoe dit nu werkt. Hoe kan ik de dingen die gewoon moeten of er zijn op een leuke manier doen zodat ze makkelijker gaan.
Hoe kan jij nu juist deze tool gebruiken bij jongeren, op weg naar hun diploma, die moeite hebben met huiswerk en/of het plannen daarvan.
Na veel uitproberen en ervaringen van mijzelf en anderen bleek dat het voornamelijk te maken heeft met kiezen en met focussen. Als ik bewust een keuze maak en ik 100% achter deze keuze sta, kan ik focussen.
En als ik kan focussen kan ik kiezen voor makkelijk, leuk, easy en actie.
Met deze ervaring heb ik een huiswerkplanner ontwikkeld, waar veel mogelijkheden in zitten en uiteindelijk ook plannen.
Een gedeelte in mijn huiswerkplanner heet afstemmen.
Daarin begeleid ik jongeren om te focussen om hun aandacht op die dingen te richten die ze graag wel willen. Waar ze voor kiezen om hun aandacht voor 1 week op te richten.
Dat doe ik door met ze in gesprek te gaan en bijvoorbeeld deze vragen te stellen:
- hoe kun en wil jij je huiswerk maken?
- hoe wil jij je voelen op school en ook in je vrije tijd?
- Welke prestaties wil je behalen?
Ik leg hen ook uit dat alles waar je je aandacht op richt groter of meer wordt.
Daar bedoel ik heel praktisch mee: als je een manier vindt om wel je huiswerk te kunnen maken en je daar happy van wordt, je daardoor alleen maar meer leuke dingen krijgt.
Bijvoorbeeld een grote winst is dat de kans:
- op betere cijfers groter is
- dat je ouders zeuren kleiner is
- dat je geniet van je vrije tijd groter is
Uiteindelijk hebben jongeren hun gedachtes over plannen losgekoppeld van de emoties. Ze zijn daardoor veel beter in staat om zelf te kiezen wat en hoe ze het gaan doen. Ze hebben dan de negatieve gedachtes over het plannen zelf omgezet in een ander gevoel. Plannen is niet alleen maar gedoemd om fouten te maken, maar ze zetten het om in een handige tool om zich beter te voelen.
Daarom richt ik me veel meer op het focussen dan op het plannen. Want als ik met hen op het plannen ga focussen komen hun associaties weer naar boven over: fout, niet gehaald, falen...
Daar hebben we wel genoeg van …
Dus ik zou je willen uitnodigen om eens naar mijn website te gaan en huiswwerkplanner aan te vragen zodat je het ook kunt zien wat ik bedoel.
Of vraag een geheel vrijblijvend en gratis gesprek via deze link:
Ja, ik wil een vrijblijvend gesprek.
Tijdens dit gesprek wil ik samen met jou uitzoeken, hoe ik jouw kind kan helpen met school en huiswerk. Hoe zet je deze negatieve gedachtes om in een leefbare en gezellige situatie?
Om het plaatje compleet te maken is er natuurlijk ook nog de online academy "Je huiswerk plannen en ook doen" waarin je leert plannen of online-huiswerkbegeleiding waarin ze intensief door mij begeleid worden met de agenda en ook heerlijk in hun eigen omgeving aan hun huiswerk kunnen. Wat ik terug krijg, hoe simpel ook…..ik kan eerst gewoon naar mijn eigen wc.
Openingstijden:
Maandag, Dinsdag en Vrijdag 15:30 - 18:30