Blog Post

Nou, nog eentje dan, nog eentje dan en dan ga ik naar ...

jan 03, 2020
Ik vond de show van Jochem Meijer begin deze week van begin tot eind hilarisch. 
Wat heb ik enorm gelachen om zijn Duitse vioollerares, die heel gefrustreerd, bijna overkokend als hij een muziekstuk aan het spelen was, zei: “Jochumm….het klinkt vals, begin maar weer helemaal opnieuw!” 
Zij was natuurlijk niet de enige die zich zo voelde, want voor Jochem was het niet anders….

En ook: ‘nog eentje dan….nog eentje dan… als hij een boodschapje gaat doen en op een terras belandt met een biertje…en wat moeite had om los te komen van de gezelligheid.

Zo kan ik nog heel veel dingen gaan benoemen want de show van hem waren wel 6 shows in 1 gepropt. Teveel om op te noemen en daar word ik nou juist zo blij van. 

Want hij heeft overduidelijk ADHD, waar hij ook geen geheim van maakt en ik zie alleen maar voordelen in dit geval. Want wat een talenten heeft deze man: verschillende stemmen, typetjes, zingen, dansen en hoe doet hij dat ook nog binnen de tijd? Hij heeft de show zo neergezet dat de opbouw leuk is, dat de verhaallijn klopt, de verhouding druk en rustiger in balans zijn, muziek en tekst enzovoort… 
Dat is voor iemand met al deze energie en ideeën best een kunst. In mijn trainingen en in de online huiswerkklas heb ik veel te maken met kinderen die in meerdere( al is dat bijna niet mogelijk) en mindere mate dezelfde energie hebben en ook vaak dezelfde talenten hebben. 

Ik durf zelfs te zeggen dat de hersenen van heel veel kinderen net zo in elkaar zitten als die van Jochem en ik geniet er enorm van. Het zijn namelijk allemaal kinderen met heel veel fantasie, creativiteit en ik zeg maar zo: Het is nooit saai. Fantastisch!!!  
Alleen zit er natuurlijk ook een andere kant aan, want deze kinderen komen niet voor niets bij mij om hulp, of beter gezegd de ouders, want er is door dat enorme talent ook een dingetje wat juist extra aandacht vraagt. Het plannen van huiswerk met zo veel ideeën en de vele afleidingen is een hele moeilijke opdracht. 

Nu ligt het niet alleen aan een “concentratie probleem” of de telefoon als enorme stoorzender, maar ook het feit dat het deel van de hersenen waar deze vaardigheid ligt nog in ontwikkeling is. 

Dat deel is pas volgroeid op je 25ste levensjaar en bij mannen kan dit tot hun 40ste duren. 
 In dit deel van de hersenen zitten de vaardigheden, ook executieve functies genoemd, als:
• taakinitiatie (beginnen aan de opgedragen taak),
• planning en priorisering,
• aandacht richten en volgehouden aandacht,
• emotieregulatie,
• werkgeheugen,
• inhibitie (vermogen om je gedag af te remmen),
• zelfinzicht en
• cognitieve flexibiliteit.

Als ik dit rijtje doorlees herken ik veel kenmerken bij mijn eigen drie puber dochters en ook in alle leerlingen in mijn online huiswerkklas. 
Daar is geen onderscheid in te maken. Het verschil zit ’m in de snelheid waarin kinderen het plannen leren en kunnen oppakken. 
Dat is over het algemeen een stukje moeilijker bij kinderen met een concentratie dingetje.

Toen ik dit voor de eerste keer hoorde van een psycholoog toen we met een van onze kinderen op de basisschool hulp gingen zoeken, dacht ik: ”Ja, heel leuk maar wat nu? Wat kan ik daar mee, of te wel wat kan mijn kind hiermee?”

Natuurlijk kregen we hele goede begeleiding, maar mij hielp het elke dag, en nu helpt het mij nog steeds bij mijn enorme drie puber meiden, dat ik weet dat ze er in feite niets aan kunnen doen, maar wel moeten leren om dat deel te ontwikkelen met al die vaardigheden. Dat vraagt van mij een engelen geduld, liefde en ook consequent gedrag met duidelijk afgebakende grenzen.  

De enige manier om het onder de knie te krijgen is veel oefenen en doen, om zo de verbindingen in deel van hersenen aan te leggen en er dikke kabels van te maken. Door de verbindingen zijn wij als volwassenen wel in staat of in ieder geval beter de bovenstaande functies te doen. Het heeft dus absoluut zin om je kind te leren huiswerk plannen, te stimuleren om gelijk na school huiswerk te maken, de woordjes van Engels beter 5x te herhalen, door elke dag 10 min te leren dan 1 dag van te voren alle woordjes in je hoofd te stampen.

Ik kijk met mijn leerlingen altijd terug. Onderzoeken wat goed ging in combinatie met hun enorme talenten en wat niet goed ging. Want deze stap is cruciaal, ze leren door te doen, door fouten te maken en successen te hebben en ze hebben iemand nodig om met ze te evalueren en te reflecteren zodat ze weer verder kunnen. Op deze leeftijd hebben kinderen jou als ouder dus heel erg nodig, al lijkt soms het tegenovergestelde waar, als je je kind moet geloven dan. Ik hoop dat je net als ik doordat je dit nu weet ook meer momenten meer geduld kan hebben met je chaotische kind met een telefoon in hand en draaiende ogen, als je wat zegt over het huiswerk. Wat ik doe en ook heel goed helpt, is: Adem in… adem uit… Dan zijn net die 10 seconde voorbij die cruciaal zijn om je geïrriteerde reactie te voorkomen.

Vervolgens ga ik tussen neus en lippen met ze in gesprek over hoe ze het zelf ervaren als ze te laat beginnen of juist als ze een keer direct aan hun huiswerk beginnen. Dan kijken ze terug, kunnen ze verschillen ervaren en zijn ze steeds meer in staat om wel aan de slag te gaan, te prioriteren en daardoor andere keuzes te maken. Ik weet namelijk zeker dat Jochem ook zijn show heel vaak heeft geoefend en dat hij dat o.a geleerd heeft door zijn vioollerares die hem doorzettingsvermogen, discipline en wat ook niet meer geleerd heeft en zijn vriend op het terras die hem de andere kant leerde. De kabels met de verbindingen werden zo dik dat hij in staat om bewust keuzes te maken.

Heb ik je op een of andere manier geraakt met deze blog of heb je ook zo genoten van Jochem Meijer dan lees ik het graag in de reacties op deze Blog. Ik heb ook besloten, in de aanloop naar mijn lancering van mijn online training “Leer je huiswerk plannen en doen”, een gratis Webinar te geven.

Hier ga ik in op de leerstrategie Overzien. Ik laat zien hoe ik mijn leerlingen dit aanleer in de online huiswerkklas en hoe jij dit ook kan gebruiken als je samen met je kind huiswerk gaat maken of plannen.

Wil je hier meer informatie, dan kun je me een appje sturen met je vragen en/of opmerkingen dan krijg je van mij snel een reactie. Tel: 0850470742 .

Share by: