Blog Post

aardrijkskunde - verbanden, oorzaken en gevolgen

karinloogman • 8 december 2020

Miriam is haar huiswerk aan het maken in de online huiswerkklas. Ze zit veel te staren en te bladeren in haar aardrijkskundeboek. Ze gaat een keer naar het toilet en zo zie ik haar een tijdje bezig met ?? Ja, ik heb geen idee??


Ik maak een break-out room (een virtueel klaslokaal) en vraag aan haar: “Lukt het Miriam met het maken van een samenvatting? Ik zie je veel doen en kijken maar weinig schrijven. Klopt dat? “ Miriam kijkt me verbaasd aan en zegt: “iIk snap er geen bal van. Er staan allemaal hele kleine stukjes tekst en dan weer een plaatje en dan is het weer een totaal ander onderwerp. Ik kan hier geen samenvatting van maken, hoor!” 


Hoe begrijpelijk want als je een aardrijkskundeboek inkijkt, zie je ook dat het zo opgebouwd is. Aardrijkskunde is een doe-vak en het boek nodigt kinderen daarom ook uit om met de stof te spelen. Door bijvoorbeeld verbanden te leggen: waarom er in landen vulkanen zijn en waarom in een ander gedeelte van de wereld dit niet het geval is. Waarom zijn mensen in dit gedeelte van de wereld rijk en op een andere plek weer arm? 


Verbanden te leggen tussen begrippen


Veel kinderen onderschatten aardrijkskunde. Ze leren de vetgedrukte woorden, de definities dus, en denken dat ze dan klaar zijn. Ze leren het letterlijk uit hun hoofd. Als ik VERVOLGENS vraag  of ze het begrip kunnen uitleggen in hun eigen woorden of dat iets kunnen vertellen waar het bergip voorkomt, kijken ze me vaak met grote ogen aan? Moet ik dat ook weten?  Definities zijn belangrijk bij aardrijkskunde, maar het gaat juist om de verband tussen al de begrippen. Je moet er iets mee doen. 


Mind-mappen of een schema 


Miriam is lang niet de enige die het lastig vindt om teksten uit het aardrijkskundeboek samen te vatten. En nu er hele mooie interactieve online methodes zijn wordt het vaak nog lastiger.  Kinderen hebben nog minder overzicht over de lesstof.  Een samenvatting wordt vaak te kort of te lang: sommige schrijven alleen de vetgedrukte woorden op, terwijl anderen juist bijna alles overschrijven. Het is makkelijker om de structuur van de tekst in een mind-map of schema te zetten. Dan kun je verbanden, oorzaken en gevolgen zichtbaar maken en dat is waar aardrijkskunde om draait.


Hoe kan jij helpen

Veel ouders weten nog wel hoe ze zelf aardrijkskunde leerden, maar staan ook met verschrikte ogen te kijken naar de vele korte en op het oog onsamenhangende teksten. Ze vinden het ook lastig om structuur te krijgen. Laat staan dat je weet hoe je je kind hierin zou kunnen helpen.


Je kunt wél samen met je kind:

  • De vragen uit het werkboek nog een keer oefenen
  • Samen de kaarten en hun legenda bestuderen en samen kijken welke informatie je kind daaruit kan halen. Kaarten kun je niet uit je hoofd leren, maar opvallende verschillen en de daarbij behorende verklaringen kan je kind wel onthouden.
  • Bedenk samen vragen die je kind op de toets zou kunnen krijgen.


Miriam was zoekende en deed daarom van alles om maar niet te voelen dat ze niet wist hoe ze aan de slag moest. Dit gevoel veroorzaakt vaak uitstelgedrag. Hoe logisch dat Miriam gaat uitstellen.


Merk jij, dat jouw kind veel te laat begint met leren voor een toets? Of dat een vraag of opmerking al kan leiden tot een enorme discussie? Merk jij bij jezelf dat je snel je geduld verliest als je kind net iets te lang blijft chillen of gamen?


Gun jezelf meer rust in deze tijd en meld je nu aan voor mijn GRATIS WEBINAR “uitstelgedrag”. Je leert hoe jouw kind op tijd start met leren en hoe je kind ook meer overzicht krijgt in het schoolwerk.


Schrijf je snel in voor mijn webinar op dinsdag 15 december om 19.30 uur of woensdag 16 december om 10.00 uur.


https://www.whatdoiknow.nl/webinar-uitstelgedrag

Share by: